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2014年11月2日 - 2014年11月8日

2014.11.05

■情報 『爆発した切符 : ザ・アート・オブ・ウィリアム・S・バロウズ 展』"The Tickets That Exploded: The Art of William S. Burroughs"


▶ Exhibition View of 'The Art of William S. Burroughs: The Tickets That Exploded' - YouTube
William S Burroughs 100 - Burroughs 100 (生誕100年 公式HP)

"Video montage of: 'The Tickets That Exploded: The Art of William S. Burroughs' http://www.burroughs100.com/events/bu... Oct 30 - Nov 9, 2014 Curated by Yuri Zupancic Sonnenshein Gallery/Albright Gallery Lake Forest College Illinois, USA"

 ウィリアム・バロウズ生誕100年のイベント、シカゴで彼のアート作品展「爆発した切符 : ザ・アート・オブ・ウィリアム・S・バロウズ」が14.10/30〜11/9まで開催されている。その会場の様子を伝える動画が興味深い!

 会場を浮遊するビデオカメラが写した映像には、バロウズがショットガンで打ち抜いたと思われる板の穴から、絵画作品を眺めるシーンもあり、まさにバロウズな展示会になっている模様。

Burroughs 100 Hits Chicago  - William S Burroughs 100
Google 機械翻訳

"Several events are celebrating the WSB Centenary in the WIndy City, including a 'Burroughs Birthday Bash' at the Chicago Humanities Festival, featuring Eileen Myles, Tony Trujillio, Jon Langford, and others. On Thurs, Oct 30, Anne Waldman and Ambrose Bye delivered a riveting poetry and music performance in a chapel building on campus, then joined event organizer Davis Schneiderman and curator Yuri Zupancic in opening a new exhibition of Burroughs' paintings, sculptures, and film has opened at Durand Art Institute of Lake Forest College.  The show runs from Oct 30 - Nov 9, 2014 and occupies two galleries."

The Tickets That Exploded: The Art of William S. Burroughs (Burroughs@100, 2) | Access Chicago | Lake Forest College.

"As part of the William S. Burroughs centennial celebration, Lake Forest College hosts a bold collection of Burroughs’ art. The show closes November 9."

 ということで、動画以外の詳細はネットでなかなか捕まらないため、記事はここまで。
 あとは『爆発した切符』関連ネタのリンク集。

◆関連リンク
ウィリアム・S・バロウズ,『爆発した切符』(Amazon)
 あれ、まだサンリオ版しかないのですね。どっかから復刊されていると思ってました。
Ticket that Exploded (山形浩生訳)
 というわけで、山形氏の翻訳がネットに上がっています。
The Ticket That Exploded: an Ongoing Opera NYC Premiere on Vimeo.
 October 29, 2011年にニューヨークブルックリンで開催されたオペラ『爆発した切符』の動画(15分)。オーケストラと映像とボーカルの共演で、前衛的な世界が音楽化されています。

爆発した切符という日本のバンドがあるのですね。たぶんバロウズ作からの命名ではないかと。
 爆発した切符  10/6 難波屋  詩人は言葉を用いてはならない(賢いユリシーズcover)YouTubeにライブの動画がいくつかアップされているが、音程が少し...。

William S Burroughs - Animals in the Wall - Guerrilla Zoo
 ギャラリーズー「壁の中の動物」展。
 Category: Animals In The Wall - William S Burroughs 100
 そのフォトギャラリー。

William S. Burroughs - Animals in the Wall from Tom Cottey on Vimeo
 そしてウィリアム・バロウズ「壁の中の動物」展@ギャラリー・ズー PV動画。
先日紹介したシカゴの展示よりクールな雰囲気。

・当Blog関連記事
 ■動画と情報 ウィリアム・バロウズ生誕100年祭「インターゾーン」 Interzone - Celebrating 100 Years of William S Burroughs@Guerrilla Zoo

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2014.11.03

■予告篇 ジャン=リュック・ゴダール 初3D映画『さらば、言語 3D』(本当の邦題は『さらば、愛の言葉よ』) Jean Luc Godard "Adieu au Langage | Goodbye to Language 3D"


▶ Jean Luc Godard | Adieu au Langage | Goodbye to Language 3D trailer - YouTube.

Godard3d3

 ジャン=リュック・ゴダールの初3D映画『Goodbye to Language 3D : さらば、言語 3D』予告篇がカッコイイ(^^;)!

 予告編映像、いきなりの裸体には驚くけれど、その後に続く自然描写、ハイキーに飛ばした花の映像とか、鮮烈な色が立体で迫ってくるとしたら、、、ワクワクです。

 原題がラディカルな感じで素晴らしいのに、これに『さらば、愛の言葉よ』なんて陳腐な邦題を付けたのはいただけません(映画観ていないので、言い切るのは早計ですが、、、)。

ジャン=リュック・ゴダール初の3D長編作「さらば、愛の言葉よ」1月公開決定! : 映画ニュース - 映画.com.

"ジャン=リュック・ゴダール監督初の3D長編作で、第67回カンヌ映画祭審査員特別賞を受賞した最新作「Adieu au Langage 3D(英題:Goodbye to Language 3D)」が邦題「さらば、愛の言葉よ」として、2015年1月の公開が決定。
目くるめく映像と音の世界が展開され、ゴダールならではの革新的な “映画芸術”として3D技術を用いている。"

 待ち遠しいが日本公開は1月。まずはネットで情報を拾って、脳内立体視を楽しむしかありませんw。

佐々木敦さん Twitter

"ジャン=リュック・ゴダール監督『さらば、愛の言葉よ』内覧試写。無論、一度観ただけで何事か語れるようなものではない。まずとにかく3Dが凄い。他の人は絶対にやらない、絶対やってはならない使い方をしていて、マジで目がおかしくなるかと思った。さすがJLG、映画のテクノイズマテリアリスト。"

 日本でも既に試写は開催されているようです。
 佐々木敦さんの言葉から、ゴダールによる超越した3Dが期待されます。

Godard, ce vieil inventeur | Fovéa
 "ゴダール、古い発明者"(Google 翻訳)

Godard1

 この記事の中で3Dカメラを構えるゴダールの姿と(コンパクトデジカメタイプ? EVO 3Dに似ているがちょっと違う)、撮影風景のスナップが紹介されている。
 そしてGo Pro 3Dを使用したという記述がありますね。
 ゴダールは『軽蔑』で使用したショットリバースという撮影技法の3D版を発明した、というようなことが書かれている。『軽蔑』を観ていないので何とも想像できませんが、3Dは2Dの映像を超えたリアリティの獲得がある中で、ゴダールの感性がどうそれを使いこなし、世界で誰にも観られたことのない映像が撮られていることを期待してしまいます。

Observations on film art : Directors: Godard.

"There are also some 3D shots made specifically for the film, most consisting of handheld shots that shift around a park, a medical complex, and, of course, a media studio. The very title of Godard’s film, punning on 3D as a technical disaster, as well as a throw of the dice (dés), suggests his ambivalence toward the technology. “The digital,” his voice declares, “will be a dictatorship,” but perhaps it will never abolish chance. As usual, Godard has fun with simple equipment. He frankly shows us his camera rig, two Canon DSLRs lashed together side by side, one upside down. By shooting them in a mirror and shifting focus, he manages to make each lens pop and recede disconcertingly, as if Escher had gone 3D. This shot alone should inspire DIY filmmakers everywhere. So too should the one-slate credits. Whereas Greenaway’s segment lists scores of names in its credit roll, Godard’s lists only four, alphabetically. I can’t wait for the feature, Farewell to Language. (Trailer here.) Brian Clark has an informative review of The Three Disasters at twitchfilm."

 こちらにはキャノンのデジタル一眼を上下逆さまにして3D用リグに取り付けた写真が。

Goodbye to Language 3D - Rotten Tomatoes
 映画全体としては、ロッテン・トマトで89%と高評価。

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